Welkom in de wondere wereld van "Whack the Clown," een spel dat niet alleen je reflexen test, maar ook je lachspieren kietelt. Dit is het verhaal van hoe ik, samen met mijn digitale partner-in-crime, GPT-4o, een Minimum Viable Product (MVP) heb gecreëerd dat zowel vermakelijk als uitdagend is.
Screenshot van "Whack the Clown"
Het begon allemaal met een simpel idee: een spel waarin je clowns moet slaan. Klinkt leuk, toch? Maar zoals elke ontwikkelaar weet, is de weg naar een werkend spel geplaveid met bugs, glitches en... clowns die niet willen verschijnen waar je ze wilt hebben.
Toen ik begon met het bouwen van "Whack the Clown," besloot ik de hulp in te roepen van GPT-4o, een AI-assistent die me hielp bij het schrijven van de code. GPT-4o biedt een onuitputtelijke bron van kennis, altijd klaar om te helpen, maar is soms ook een beetje eigenwijs.
De Uitdagingen: Waar Clowns Niet Willen Verschijnen
Een van de eerste uitdagingen was ervoor te zorgen dat de clowns op de juiste plek verschenen. Soms doken ze alleen op in de bovenste rij, soms alleen onderaan het scherm, en soms... helemaal niet. Het was alsof ze een eigen wil hadden! In plaats van zelf te gaan troubleshooten, hielp GPT-4o me met het aanpassen van de code, zodat de clowns netjes van onder naar boven verschenen, precies zoals ik het wilde. Dat was een proces van 1 prompt en kostte me precies anderhalve minuut.
-Geluidseffecten: Een Symfonie van Hits en Misses
Een ander hoogtepunt was het toevoegen van geluidseffecten. Niets is bevredigender dan het horen van een "hit" geluid als je een clown raakt, of een "miss" als je ernaast klikt. Met de hulp van GPT-4o kon ik een willekeurige selectie van geluidseffecten toevoegen, waardoor elke klik een verrassing werd. Overigens zijn alle sound effects en de music-score niet gemaakt met A.I., die heb ik zelf gecomponeerd, ingesproken en bewerkt. Al had A.I. dat ook kunnen doen.
De Uitdaging: GPT-4o in de Juiste Banen Leiden
Hoewel GPT-4o een geweldige hulp was, moest ik soms de AI in de juiste richting sturen. Het was een beetje als het trainen van een hond: soms deed hij precies wat ik wilde, en soms moest ik hem een beetje bijsturen. Maar dat maakte het proces leerzaam en stuurbaar.
Probeer Het Zelf!
Als je ooit hebt overwogen om je eigen spel te maken, waarom zou je het niet proberen? Met een beetje geduld en misschien een AI-assistent zoals GPT-4o, kun je iets creëren dat niet alleen leuk is om te spelen, maar ook om te maken. En wie weet, misschien wordt jouw spel wel de volgende grote hit!
Dus pak je toetsenbord, muis, een A.I. en begin met coderen. De clowns wachten op je!
Het is (nog) niet zover dat A.I. een complete game schrijft vanuit alleen een tekst prompt. Voor het begrijpen van wat de A.I. doet en verkeerd doet, heb je enige kennis van programmeren nodig. Als je dat hebt, of bereid bent dat te leren, kan A.I. een grote tijdsbesparing betekenen bij het ontwikkelen van games, en natuurlijk ook allerlei andere applicaties.
Whack the Clown zelf!
Niet onbelangrijk, je kunt de game hier spelen...
Comments